Bakgrunn
Åpenhetsloven trådte i kraft 1. juli 2022. Loven har som mål å fremme bedrifters respekt for grunnleggende menneskerettigheter og sikre anstendige arbeidsforhold når de produserer varer og leverer tjenester jf. § 1. Denne loven gjelder både for bedriftene selv og for deres underleverandører.
Om Ecura
Ecura er et resultat av flere selskaper som har slått seg sammen for å bygge et kvalitetsorientert norskeid helse- og omsorgsselskap. Vi er i sterk vekst og sysselsetter over 4000 ansatte fordelt på ulike virksomhetsområder. Våre tjenester omfatter heldøgns tjenester for personer med sammensatte bistandsbehov, veiledningstjenester, brukerstyrt personlig assistanse (BPA), hjemmetjenester samt vikartjenester for helsepersonell. Gjennom «Helsekursportalen» tilbyr vi nettbaserte helsekurs for helsepersonell. Konsernet har virksomhet i hele landet.
Ecuras verdier
I Ecura jobber vi etter verdiene Endringsorientering, Omsorg (av latin Cura), Utvikling, Respekt og Ansvar. Vi skal gi omsorg med respekt og verdighet forankret i gode systemer. Derfor er vi ISO sertifisert både innen miljø, arbeidsmiljø og kvalitet. Som første helseforetak i Norge ble vi også sertifisert for ISO 27001; informasjonssikkerhet i 2020.
Organisering
Ecura organiserer sin virksomhet i egne datterselskaper, slik at tjenesteleveranser og styringen av disse skal bli mest mulig effektiv, ubyråkratisk og med sterkt fokus på god rekruttering, kompetansebygging og oppfølging av medarbeiderne. Ecura har medarbeidere med ulik kulturell og etnisk bakgrunn, så tett integrering og informasjon om norske lover, regler og forskrifter – samt våre verdier er et viktig fokus.
Ecura er en tjenesteleverandør, og våre medarbeidere er derfor vår desidert viktigste ressurs. Ecura legger derfor avgjørende vekt på å ivareta og utvikle gode arbeidsforhold og menneskerettigheter langt utover det grunnleggende.
Informasjon om redegjørelse i samarbeid med Factlines
I vårt arbeid med åpenhetsloven og aktsomhetsvurderingsprosess benytter vi oss av Factlines’ digitale løsning og tjenester. Factlines er et norskeid, uavhengig selskap, og er spesialister på oppfølging av etiske, sosiale og miljømessige krav i leverandørkjeder. Factlines rådgir, utvikler og produserer tjenester med digital støtte for å få effektiv og etterprøvbar informasjon direkte fra leverandører og underleverandører.
Vår virksomhet gjør en årlig informasjonsinnsamling fra leverandører i form av egenrapportering. Spørsmålene i egenrapporteringen dekker kravene i FNs Global Compact, leverandørenes kjedeinnsikt og oppfølgingspraksis, i tillegg til deres vurdering av risiko knyttet til brudd på etiske retningslinjer i de aktuelle produksjonsland. Innhentingen gir grunnlag for analyse om god praksis er etablert for å overholde åpenhetsloven, lov om offentlige anskaffelser § 5 og virksomhetens egne kontraktsbestemmelser.
Våre leverandører er gjort kjent med våre etiske retningslinjer og er pålagt å opptre i henhold til disse, inkludert at de selv må sikre sin produksjon, sine innkjøp og leveranser. Dersom egenrapportering eller andre indikatorer gir signaler om avvik blir disse fulgt opp gjennom henvendelser til leverandør. Avhengig av omfang og risiko vil avvik kunne avstedkomme opprettelse av forbedringsprosjekt for å skape endringer i samarbeid med leverandør og øvrige aktører i kjeden.
Redegjørelse
Våre retningslinjer tilsier at vi skal ha et høyt nivå på arbeidsforholdene for våre medarbeidere og sikre gode menneskerettigheter. I vårt arbeid gjennomfører vi derfor løpende aktsomhetsvurderinger for å avdekke eksisterende eller potensielle negative konsekvenser for anstendige arbeidsforhold og grunnleggende menneskerettigheter. Der slike konsekvenser oppdages, iverksetter vi straks tiltak, slik at konsekvensene kan unngås/reduseres.
Vi har jevnlig oppfølging internt og dialog med våre sentrale leverandører om dette forholdet. Vår ledergruppe arbeider kontinuerlig aktivt med dette området